https://www.bizimsakarya.com.tr adresli haber formunda; Sayın Erol AVŞAR tarafından yazılan ve 02.12.2024 tarihinde yayına verilen "Kahrolası dış güçler kurumlarımızı batırdı" başlıklı yazıda gerçek olmayan asılsız rakamlar kullanılarak müvekkil Kurum aleyhine yayın yapılmış ve Kurumun saygınlığına ve ticari itibarına zarar verilmiştir.

Söz konusu yazı müvekkil ÇAYKUR'un 2017'de 267 milyon, 2018'de 657 milyon, 2019'da 635 milyon, 2020'de 547 milyon, 2021'de 503 milyon, 2022'de 2 milyar 838 milyon ve 2025 de 5 milyar 883 milyon lira zarar açıkladığı yazılmıştır.

Son iki yıl rakamları asılsızdır ve gerçek dışıdır

ÇAYKUR, 2022 yılında haberde belirtildiği şekilde 2 milyar 838 milyon lira zarar etmemiş tam aksine 60.271.997,47 TL kar etmiştir. Yine ÇAYKUR, 2023 yılında da haberde belirtildiği şekilde 5 milyar 883 milyon lira zarar etmemiş, tam aksine 69.265.331,83 TL kar etmiştir.

Görülüyor ki haber doğru değildir. 2022 ve 2023 yıllarında kar edildiği halde zarar rakamları zikredilerek haber yapmak, şayet bir yanılgı eseri değil ise sırf kötüleme amacı güden iyi niyetten uzak bir yaklaşımdır.

Anılan yazıda, ÇAYKUR zararı ile ÇAYKUR'un Türkiye Varlık Fonuna aktarılması arasında bağıntı kurularak, Fon'a aktarım tarihinden bu yana Kurumun zarar ettiği de yazılmıştır. ÇAYKUR'un 2017-2021 dönemindeki zararı ile Türkiye Varlık Fonu arasında hiçbir ilişki yoktur. Kaldı ki ÇAYKUR halen Fon bünyesinde olmasına rağmen 2022 ve 2023 yıllarında kar etmiştir. Bu sebeple de yazarın varsayıma dayalı iddiasının asılsız olduğu görülmektedir.

Aynı yazıda, açıklanan zarar kadar banka borcunun mevcudiyetinden de bahsedilmiş olup bu haber de yanlıştır. ÇAYKUR, çay üreticilerinden satın aldığı yaş çay bedellerini bir sonraki ay içerisinde ödemesine rağmen; satın aldığı yaş çaydan ürettiği kuru çayı bir yıla yayılan bir dönem içerisinde satarak nakde çevirdiğinden; bu süreçte, üretici ödemeleri için finansmana ihtiyaç duyabilmektedir. Ancak ürettiği çayları sattıkça bir sonraki döneme devretmeden kullandığı ticari finansmanı kapatmaktadır. Her ticari işletmenin işleyişinde mevcut olan bu ticari döngünün kötüleme amacıyla kullanılması yanlıştır.

Yine aynı yazıda ÇAYKUR'un reklam giderlerinin arttığı da belirtilmiştir ki bu haber asılsızdır. Söz konusu dönemlerde reklam giderleri reel olarak artmamıştır. Hatta son iki yılın rakamı birbirine yakın gerçekleşmiş ve hatta son yıl rakamı bir öncekinin altında kalmıştır.

Arz olunduğu üzere, yazarın zikrettiği rakamların doğru olmadığı, varsayıma dayalı yorumlarının da gerçeği yansıtmadığını kamuoyunun bilgisine saygı ile arz ederim. 05.12.2024

Çay İşletmeleri Genel Müdürlüğü(ÇAYKUR)

 Vekili Av Dilaver DEMİR