Evet, ‘S’ Plaka serisinin bugünkü konusu servisçilerin başının belası yarı korsan taşımacılık.

Malumunuz pandemi döneminin mağdur kesimlerinden bir tanesi de servisçilerdi.

Araç içi yolcu kapasitesinin yarı yarıya düşürülmesi, direkt olarak kazançlarının da yarı yarıya düşmesi anlamına geliyordu. Öyle de oldu.

Yedikleri darbe bu kadarla da kalmadı, bir baktık ki bazı kamu kurum ve kuruluşları, keyfe keder bir uygulaya gitmişler de ‘S’ plaka sahibi olmayan araçlarla öğrenci ve personel taşımacılığı yapıyorlar.

Servisçiler isyan etmesinler de ne yapsınlar?

Sen kalk borç harç bir plaka sahibi ol, yine borçlan kriterlere uygun donanımlı bir araç almak zorunda kal, yetmedi şu belge bu belge diye kursa tabi tutul ve her belge için çoluğunun çocuğunun nafakasından kıs ama senin yapacağın işi resmi ya da gayrı resmi korsanlar yapsın…

Olacak iş mi bu?

Oldu maalesef…

Bugün de, servisçilerin bu mağduriyetine kulak verelim, korsan taşımacılığı yapan kurumları ve bunlar olup biterken sesini çıkarmayan sözüm ona servis esnafının başkan ya da baronları kimden yana saf tutmuşlar, görelim, gösterelim…

Bilgi kaynağım servis esnafı dostum, bir belge gösterdi.

SATSO’nun ‘özellikle kendi personelini taşıyan işletmelerin, ilimizde uygulanan “S” harf serili tahditli servis aracı plakası uygulamasına dahil edilmesi ve kendi personellerini taşımalarına imkan verilmesi’ talebine karşılık Sakarya Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Daire Başkanlığı’nın verdiği cevabın belgesi bu…

Bu belgeden anlıyoruz ki, SATSO bünyesinde faaliyet gösteren personel taşımacılığı yapan firmaların temsilcisi, ilgili meslek komitesi, yani servis şirketleri kadar servis esnafının da hakkını hukukunu gözetmekle yükümlü olan 19. Meslek Komitesi , ‘S’ plakalı araçlar dışında da personel taşımacılığı yapılmasına izin verilsin talebinde bulunuyor ve Ulaşım Dairesi Başkanlığı da ‘söz konusu mağduriyeti giderme adına, ‘S’ plakalı olmasa da belirlenen kriterlere uygun olup olmadığının denetlenmesi şartıyla buna, geçtiğimiz Temmuz ayı başına kadar izin veriyor.

Olay bununla da kalmadı tabi, örnekten cesaret alan bazı kamu kurum ve kuruluşları da personel taşımacılığına kendilerinde bir çözüm bulmaya kalkınca, geçtiğimiz dönem ‘S’ plakalı araç sahibi servisçi esnafı için tam bir kâbus oldu.

Dostum soruyor; ‘S’ plakalı yüzlerce araç, okulların kapalı olması sebebiyle yatarken, yüzlerce servisçi esnafı işsizlikten dolayı perişan olmuşken, ‘S’ plaka dışına çıkılması kula reva mıdır?

Gerçekten reva mıdır?

Pandemi sebebiyle yatan yüzlerce, bütün yükümlülüklerini yerine getirmiş ‘S’ plakalı araç varken kıtlık mı vardı da başka araçlara yöneldiniz?

Hadi ‘S’ plakalı araç kıtlığı var diyelim, e o zaman o fazla fazla aldığınız askıda plakaları nerenize taktınız?

19.Meslek komitesi, SESOB ve servis esnafı örgütü bir araya gelip, bir planlama yapamaz mıydınız?

Benim şu kadar ihtiyacım var, sizde de şu kadar yatan araba var, gelin beraber yapalım diyemediniz mi?

Nerde?

İşin ilginç yanı, bu talebin altında, personel taşımacılığı yapan şirketlerin ve esnaf temsilcilerinin imzaları var. Halit Evin, Hasan Alişan, Ali Bektaş, Feridun Cambaz…

Dostum özellikle Halit Evin’e çok tepkili… Çünkü 19.Meslek Komitesinin etkili bir ismi, ya dostumun kaynağımın iddiasına göre diğer imza sahipleri de topu Halit Evin’e atıyor ‘onu aşamadık, onu kıramadık’ şeklinde mazeret belirtiyorlar.

Kaynağım feryat ediyor, haklı olarak;

“Madem bize bu ‘S’ plakaları verdiniz, mart ayından beri öğrenci servisleri de yatıyor, neden ‘S’ plaka dışında taşımacılık yaptırıyorsunuz? Bu kadar araba yatarken ve bu kadar askıda plaka varken neden başka araçların taşıma yapmasına izin veriyorsunuz?

Bu arada süre doldu. Ulaşım Daire Başkanlığı’nın, farklı plakalı araçlarla personel taşınabilmesini sağlayan geçici uygulama 1 Temmuz 2020 tarihi itibariyle sona verdi.

Peki, sonra ne oldu?

Kaynağımın ifadesine göre “süre bitti ama yarı resmi korsan taşımacılık bitmedi. ‘S’ plaka sahibi bir kısım esnaf belediyeye gittiler, şikâyet ettiler. Servisçiler Odası da müdahil oldu.”

Servisçiler Odası üzerinden valiliğe ve emniyete de yapılan şikâyetler etkili olmuş görünüyor ki denetim başlamış, bazı araçlar bağlanmış, cezalar kesilmiş.

Ama sorun kalıcı olarak çözümlenmemiş ki özellikle 2.Organize Sanayi Bölgesinde ‘S’ plakası olmayan yüzlerce araç personel taşıma işini sürdürüyor.

Bu yazı dizisine başlama sebebim olan resimdeki araç da korsan taşımacılık yapan o araçlardan bir tanesi…

Kaynağım o fotoğrafı hışımla yırtıyor ve son sözlerini söylüyor;

“Artık canımıza tak etti. Meydanı korsan çalışan, ne oldukları belirsiz kişilere bırakmayacağız. Biz ihaleye girip, parasını ödeyip ‘S’ plaka sahibi olduk. ‘S’ plakası olmayan taşımacılık yapamayacaktı madem bu korsanlar nasıl fink atıyor?

Kaynağım sadece esnaf, o anlattı, ben yazdım.

Sorun büyük ve önemli…

Bakalım ilgili esnaf temsilcileri lütfedip cevap veya gereğini yaptıklarına/yapacaklarına dair bilgi verirler mi? Bakacağız…

Konuya ihmal etmeden, gerektikçe ve fırsat buldukça değinmeye devam edeceğiz.