Türk Eğitim Sen’in 15 bin 811 öğretmenle çevrimiçi görüşülerek yaptığı, “24 Kasım Öğretmenler Günü Raporu” çarpıcı sonuçlarıyla dikkat çekiyor.
Öğretmenlerin yüzde 19,7 ile zorunlu gönüllülük ve yüzde 10,7'si ise sağlığını kaybetme korkusu yaşamış.
Öğretmenlerin yüzde 45,9’u okullarda maske kullanımını yeterli bulurken, yüzde 26,5'i kısmen yeterli, yüzde 8,9’u yetersiz ve yüzde 5,3’ü çok yetersiz bulmuş.
Katılımcıların yüzde 34,3’ü okulda hijyen kurallarının kısmen yeterli; yüzde 18,2’si çok yetersiz; yüzde 22,9’u yetersiz; yüzde 19,8’i yeterli ve yüzde 4,7’si çok yeterli bulduğunu bildirmişler.
Katılımcıların yüzde 36,5’i okulda mesafe kuralına uymanın yeterli; yüzde 10,6’sı çok yeterli; yüzde 31,7’si kısmen yeterli; yüzde 13,2’si yetersiz ve yüzde 8,1’i çok yetersiz olduğunu ifade etmiş.
Öğretmenlerin yüzde 55,6'sı salgında okulların açılmasından tedirgin olmuş.
Salgında yüz yüze eğitim veren katılımcıların yüzde 54,2'si okullarında Covid-19 vakası görüldüğünü söylüyor.
Okulunda vaka görüldükten sonra eğitim-öğretime devam edildiğini söyleyen öğretmenlerin oranı yüzde 65,7′ iken, yüzde 30’u vakadan sonra karantinaya alındığını söylüyor.
Öğretmenlerin yüzde 71,7’si aldıkları maaşın yaptıkları işi karşılamadığını düşünüyor.
Yüzde 52’si daha iyi iş bulursa mesleği bırakacağını ifade ediyor.
Öğretmenler bütçelerinin yüzde 69,5'ini gıda için harcıyor.
Öğretmenlerin 52,2'si ilk üç harcaması içinde en çok kredi ödemesinin olduğunu söylüyor.
Öğretmenlerden yüzde 44,6'sı kirada yaşıyor.
Öğretmenlerin yüzde 42’si salgın döneminde kredi çekmiş.
Öğretmenlerin yüzde 51,1’i ay sonunda ceplerinde hiç para kalmadığını söylüyor.
Her 5 öğretmenden biri ay sonunda cebinde sadece 200 TL kaldığını bildiriyor.
Öğretmenlerin yüzde 14'ü ek iş yaparken, yüzde 82'sinin salgında mutfak harcaması artmış. Öğretmenlerin % 2'si maaşlarına hacizli…
Öğretmenlerin yüzde 39’u uzaktan eğitim için tablet ya da bilgisayar almış.
Öğretmenlerin % 62’si salgın döneminde kendilerini değersiz hissetmişler.
Öğretmenlerin yüzde 69,8’i öğretmenliğin toplum tarafından saygın bir meslek olarak görülmediğine inanıyor.
Öğretmenlerin yüzde 59,3'ü MEB uygulamalarına göre öğretmenlik mesleğinin profesyonel bir meslek olarak algılandığı kanaatini taşıyor.
Öğretmenlerin yüzde 90,3’ü salgın döneminde öğretmenlik mesleğinin itibarını zedeleyen ilk üç neden içinde en çok “Öğretmenler çalışmadan ücret alıyor” algısı olduğu fikrinde birleştiyor.
Öğretmenlerin yüzde 46,5’i mesleklerini en çok liyakatsiz atamalar ve yüzde 11,5”i de sendikal ayrımcılığın yıprattığı kanaati taşıyor.
Öğretmenlerin yüzde 70,3’ü öğretmenlik mesleğinin toplum tarafından saygın görülmemesinde sorumlu olarak, “Siyasilerin tutum ve davranışlarını” görüyor.
Öğretmenlerin yüzde 63,6’sı öğretmenlerin mesleki imajlarına katkıda bulunmak için MEB’in yapması gerekenin Öğretmenlik Meslek Kanununu çıkarmak olduğunu düşünüyor.
Öğretmenlerin yüzde 49'u da yeniden saygınlık kazanmak için görevde yükselmenin liyakate göre olması gerektiğini düşünüyor.
Her 100 öğretmenden 47,2’si karar alma süreçlerinde öğretmen görüşlerinin alınması gerektiğini kaydediyor.
Yüzde 41,7’si kendilerini okullarında kısmen değerli hissederken yüzde 26,2’si yani her 4 öğretmenden biri değersiz hissediyor.
Her 100 öğretmenden 43,2'si mesleklerini yaparken kısmen tükenmiş olduklarını, %31,2’si tükenmiş olduklarını ve yüzde 25,6'sı tükenmişlik yaşamadıklarını ifade ediyor.
Katılımcıların yüzde 82’si öğretmenlerinde yıpranma payı ile emekli olmasını istiyor.
Öğretmenlerin ekonomik sıkıntıları, alım gücü, mesleki itibar kaybı gibi birbirinden değişken verilerin gözler önüne serildiği 24 Kasım Öğretmenler Günü Araştırması’nda en dikkat çeken veri başlığını, pandemi döneminde gönüllü olarak filyasyon ekiplerinde görev alan her öğretmenlerin söyledikleri oluşturdu.
Salgın çalışmalarına gönüllü katılan öğretmenlerin sadece yüzde 27’si ödül almış.
Covid-19 salgınında filyasyon ekiplerinde gönüllü olarak görev alan ‘Vefa' adı verilen gruplardaki öğretmenlerin yüzde 62.6'sına devlet maske dahil koruyucu malzeme vermemiş.
Öğretmenlerden yüzde 29,9'u yani her 3 öğretmenden biri salgında gönüllü olarak mahalle gruplarında çalışırken Covid-19'a yakalanmış.
Okullarda vaka görülme oranlarıyla ilgili de öğretmenlerin yüzde 54.2'si kendi okullarında vaka çıktığını ve yüzde 65.7'si vaka çıkmasına rağmen eğitime ara verilmediğini söyledi.
Türk Eğitim-Sen Genel Başkanı Talip Geylan araştırma sonuçlarını şöyle değerlendiriyor;
“Eğitimin gücü; kalitesindedir ve bunu sadece öğretmenlerle başarabilirsiniz. En iyi okulları da yapsanız, o okulları en son teknolojiyle de donatsanız şayet öğretmeniniz yoksa, öğretmeninize kıymet verilmiyorsa, öğretmeniniz huzurlu ve mutlu değilse, eğitimde hiçbir ilerleme sağlayamazsınız. Eğitim ordumuzun neferleri öğretmenlerimiz birçok sorunla karşı karşıya.”
Özetle; öğretmenlerin kendileri himmete muhtaç birer dede, mümkün mü başkalarına, ülkeye, topluma hizmet ede…