Sakarya Eğitim ve Araştırma Hastanesi’nde en büyük sorunlardan biri, belki de en büyüğü; büyük ameliyat olması gereken hastalara servislerde yer bulunamadığı için, ‘Siz gidin, biz sizi arayacağız’ denilerek, günlerce, haftalarca o hastanın ameliyat edilememesi, hastanın mağdur edilmesidir…

                                                                **

Bu sorunun nedenleri ve çözüm yollarıyla ilgili birçok uzmanla konuştum. İl dışındaki büyük şehirlerin Eğitim Araştırma Hastaneleri’ni (EAH) inceledim. Ve ortaya çıkar gerçek şu; Hastanenin acil servisine özel, acil servis ameliyathanesi ve acil servis yatak servisi oluşturmak. Eğer bu yapılmazsa, hastanedeki bu olumsuzluğun giderilmesi mümkün değil…

                                                               **

Açmak istiyorum; Ameliyatlar A, B, C ve D gruplarına ayrılıyor. Her türlü kanser, tümör ameliyatları, mide, barsak ameliyatları, laporoskopi ameliyatları, kalp damar gibi ameliyatlar Sağlık Bakanlığı literatüründe A ve B türü ameliyatlar olarak gösteriliyor. Yani, her türlü ağır ameliyat A ve B türü. Kırık, çıkık, apandist, fıtık, bademcik, küçük kesiler gibi küçük ameliyatlar ise C ve D türü ameliyatlar…

                                                               **

Sakarya Eğitim ve Araştırma Hastanesi’ndeki ameliyathaneyi her branş ortak olarak kullanıyor. Bir ameliyat yapılırken, hastaneye acilden gelen hasta acil ameliyathane dolu olduğu için servise alınıyor. Acilden gelen hasta, ameliyathanedeki hasta ameliyat edildikten sonra ameliyata alınıyor...

                                                                 **

Bu durum, yukarıda bahsettiğim gibi büyük ameliyat olacak hastalara, serviste yatak boşalmasını beklemek gibi bir zorunluluk doğuruyor. İşte bu durumlarda da, ‘Siz evinize gidin. Biz sizi telefonla arayıp, ameliyat gününü söyleyeceğiz’ deniliyor. Bu geri çağırma bazen günler, bazen haftalar, bazen bir-iki ayı bile bulabiliyor…

                                                                 **

Sakarya Eğitim ve Araştırma Hastanesi’nin bu sorunu için çare, büyük il EAH’larında ki uygulamadır. İki ayaklı uygulama şudur;

                                                                **

BİR- Sakarya Eğitim ve Araştırma Hastanesi Acil Servisi’nin yanına, Acil Servis Ameliyathanesi kurulmalı...

                                                              **

İKİ- 15-20 veya 25 yataklı yine acil servis yanına Acil servis yataklı Servisi açılmalı…

                                                             **

Böylece, acil servise gelen ve C-D türü küçük ameliyat olması gereken hastalar, acil servis ameliyathanesinde ameliyat edilmeli, ameliyat edildikten sonra, yukarıdaki servislere değil, acil servis yatak servisine yatırılmalı. Böylece, yukarıdaki ameliyathaneyi meşgul eden küçük ancak acil ameliyatlar yukarı gönderilmeyecek, ameliyathane rahatlayacak, servisler rahatlayacak…

                                                                  **

Bu uygulama başlayınca önemli ve ağır ameliyat olması gereken hastalara, yatak ve ameliyathane sırası nedeniyle, ‘Siz evinize gidin. Biz sizi telefonla arayıp, ameliyat gününü söyleyeceğiz’ denilmeyecek…

                                                               **

Buna geçilmediği sürece iddia ediyorum; Ne, ağır ameliyat olması gereken hastalara, ‘Siz evinize gidin. Biz sizi telefonla arayıp, ameliyat gününü söyleyeceğiz’ demenin önüne geçilebilir. Ne, Servislerde enfeksiyon önlenir. Ne, kaliteye ulaşılır. Ne, Ne, hasta memnuniyeti sağlanır. Ne, asistanlar doğru yetişir… Bu liste uzayıp gidebilir…

                                                               **

Bir Eğitim ve Araştırma Hastanesi kurmak elbette çok önemli. Ancak, hasta ihtiyaç ve beklentilerini karşılamak, kaliteli sağlık hizmeti vermek, başka illere hasta sevkini neredeyse sıfıra indirmek, bunu başarmak, başarıda ileri görüşe sahip olmak yani, ‘vizyoner’ olmaktan geçer…

                                                                **

Bunun için, yöneticiler ve siyasi erk, hastanenin yarınlarda daha çok sıkışmaması için, hasta memnuniyetinin dibe vurmaması için mutlaka bu uygulamaya geçilmesi için adımlar atmalıdır. Bütün bu sorun yumağı, acil servise özel ameliyathane, burada görevli genel cerrah ve ortopedi uzmanı ile ortalama 20 yataklı acil servis servisinden geçiyor. İşte sorun, işte çare…