Bu ülkede otoparka, otoparklara en çok ihtiyaç duyulan ilk beş şehirden biri bence Sakarya’dır. Özellikle, 17 Ağustos depremi sonrası, bu açık bir türlü kapanabilirdi ama olmadı. Aksine, otopark açığı ve ihtiyacı daha da büyüdü gitti. Ve şunu da ekleyelim. Yapılan araştırmalara göre, trafikteki araçların yüzde 30’u, uygun park yeri aradığı için trafikte kalıyor..

**

Ve o günlerden bu günlere kadar, bu şehir medyasında elinde kalem olan her ismin defalarca yazarak gündeme getirdiği bu ihtiyaç için ilk adım, Kent Meydanı’nın zeminiyle atılmıştı. 29 Temmuz 2015 tarihinde Büyükşehir Belediyesi’nin attığı ikinci bir adım var. Bu adım da, Milli Egemenlik Caddesi’ne yaptırılan 300 araç kapasiteli iki katlı otopark..

**

Büyükşehir’in yaptırdığı otopark inşaatını, temeli atıldığı günden beri, yolumun üzeri olduğu için her gün izliyorum. İnşaat ilerledikçe, önümüzdeki elli yılı, altmış yılı düşünüp gelecek için endişe duyuyorum. Nedeniyse, bu otoparkın, üstün teknolojiyle değil, kara saban usulü yapıldığını gördüğüm için. 20 yıl önce güneye yapılan şehirlerarası otoparkın, 10 yıl sonra, ihtiyaca cevap verememesi ve şehir içinde kalması nedeniyle yıkılması örneği gibi.

**

Büyükşehir’in, Milli Egemenlik Caddesi’nde Müftülüğün yanına yaptırdığı iki katlı ve 300 araç kapasiteli otoparkın yapıldığı taban alanı 4 bin veya 5 bin metrekare civarında. 4 bin metrekareden hesaplarsak, 300 araç kapasiteli bu iki katlı otoparkta, araç başına 13 metrekare alan düşüyor. Hesap ortada.

**

Şimdi bir size bir örnek vermek istiyorum. Balıkesir Büyükşehir Belediyesi tarafından bir otopark yaptırıldı. Ama öyle sıradan bir otopark değil bu. “Robotik Otopark” denilen bu otoparkın tek örneği, ABD’nin San Diego şehrinden bulunuyor.

**

Otopark, 84 araçlık sadece ve sadece 183 metrekare tabanı olan bir alana inşa edilmiş. Normalde, 183 araç için 2 bin metrekare alan gerekli. Hem ‘Robotik Otopark’ hem de, ‘Akıllı Otopark’ olarak isimlendiriliyor. Otopark, kendi arızasını teşhis eden suni zekaya sahip. Son derece güçlü güvenlik sistemine sahip..

**

Araç sürücüsü, aracını banda çekiyor. Araçtan iniyor. Jetonunu atıp şifresini tuşlayıp yeşil butona basıyor ve araç 80 saniyede otomatik olarak katlı otoparka kaldırılıyor. Aynı anda beş araç, teslim ediliyor, teslim alınıyor. Geleneksel bir otoparka kıyasla 12 kat daha az yer kaplıyor.

**

Meraklı olanlar, Google’ye girip, ‘Balıkesir’e akıllı otopark’ veya ‘Balıkesir’e Robotik Otopark’ yazıp, anlattığım otoparklı ilgili bilgileri edinebilirler. Ayrıca yine internetten, ‘http://wowturkey.com/forum/viewtopic.php?t=146883’ linkinden de dünyada sadece bir benzeri olan bu otoparkın videosunu izleyebilirsiniz.

**

Büyükşehir, bilinen tip proje olan 300 araçlık bu otoparkı 7 milyon 480 bin liraya ihale etmiş. Balıkesir’deki bu Akıllı Otopark ise 4 milyon 740 bin liraya ihale edilmiş. Balıkesir’deki otoparkın taban alanı, 183 metre kare, barındıracağı araç sayısı 83.

**

Bizim otoparkın taban alanı 4 bin metrekare, barındıracağı araç sayısı üç yüz. Milli Egemenlik Caddesi’nde yaptırılan bu otopark, Balıkesir’deki gibi Akıllı Otopark olarak yaptırılsaydı, barındıracağı araç, 3 bin 500-4 bin araç kapasiteli olurdu… Şunun için söylüyorum; bazı okulları otopark yapmak için yıkacaksınız ya, bari o otoparkları Akıllı Otopark olarak değerlendirin. Böyle değerlendirirseniz, her otopark için araç kapasitesi on katına çıkar…

4 Nisan 2016