Dünyanın pek çok yerinde şehirler bisiklet dostu olma yolunda hızla ilerliyor. Özellikle Avrupa’da ciddi anlamda bisiklet kültürü oluşmuş durumda.
Hem araç trafiğini azaltmak hem de çevresel faktörler bu konuda şehirlerin bu yönde adım atmasına sebep olduğunu söyleyebiliriz.
Bisiklet, hem cebe hem doğaya hem de sağlıklı bir yaşam için pek çok faydayı beraberinde getiriyor.
Bisikletli ulaşım noktasında çok ciddi yatırımlar yapan şehirler üzerinde kısa bir araştırmayla çok ilginç detaylara rastladım.
Kopenhag bu konuda lider. Toplu taşıma altyapısı ve bisiklet yollarına yapılan yatırımlar neticesinde bisiklet sayısı araba sayısını geçmiş durumda.
Rakamlara bakalım; Kopenhag’ta 1970 yılındaki ilk sayımda 351 bin 133 araba ve 100 bin 71 bisiklet trafikteyken, 2016'da bu sayılar 252 bin 600 arabaya karşılık 265 bin 700 bisiklet şeklinde açıklanmış.
Rakamlar aslında dönüşümün boyutlarını gözler önüne seriyor. Kopenhag’ta bir vatandaş günde ortalama 3 kilometre bisiklet sürüyormuş.
Kopenhag’ın ardından Hollanda’nın başkenti Amsterdam yer alıyor. Burada da çok ilginç detaylar var.
Bisikletin Amsterdam’lılar için bir yaşam biçimi olduğu ve bisikletle bir günde toplam 2 milyon kilometre yol yapıldığını öğrendim. Gerçekten hayret verici!
Strasbourg, Eindhoven, Malmö, Dublin, Nantes gibi şehirlerde var. Ancak iki şehiri ele almış olalım.
Buradan Sakarya’daki bisiklet yolu ağları ve şehirdeki bisiklet kültürüne değinmek niyetindeyim.
Geçtiğimiz günlerde Sakarya için bir projenin kapıları aralandı. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı ‘Bisiklet Yolu Projesi’ için Sakarya’yı pilot il seçti.
Sakarya’da yeni bisiklet yollarının hayata geçirileceğini ifade edilebilir. 18 kilometrelik bisiklet yolu ağının da 30 kilometrenin üzerine çıkacağı açıklandı.
Şu detayı da atlamayalım; şehirde yeni inşa edilen duble yol ve bulvarların tamamında bisiklet yolları da yer alıyor.
Bunu çok önemli buluyorum. Sakarya’nın neden pilot il seçildiği de burada gizli olabilir.
Bisiklet yolu inşa etmenin yanında bu kültürü de kazanmamız gerektiğini düşünenlerdenim.
Şöyle ki mevcut bisiklet yollarına park eden biz değil miyiz? Ya da cam kırıklarıyla bisiklet sürücülerine zor anlar yaşatan?
Trafikte yol vermeyen, türlü hakaretlere maruz bırakan bizleriz! Şehirde bisiklet yollarının artması kadar bu kültürün de yerleşmesi şart.
Bisiklet dostu bir şehir olmak için ikisini bir arada yapabilmemiz lazım. İşte o zaman Sakarya bisiklet dostu bir şehir olur.