‘Yerli oto’ , ‘Yerli oto’ diye diye iki-üç yıldır kulaklarımıza küpe taktılar. Sonunda ‘Yerli oto’ dedikleri yerli yatırımın bir ortağının Katarlı olduğu ortaya çıktı.
**
Şeyh Halife bin Casım es-Sani’yi tanır mısınız? Veya şöyle sorayım; Şeyh Halife bin Casım es-Sani adını hiç duydunuz mu?.. Bende duymamıştım. Ne zamanki, ‘Yerli oto’ ile ‘Şeyh Halife bin Casım es-Sani’ isimlerini veya sıfatlarını aynı cümle içinde okudum, işte o zaman bu isim belleğimde yer etmeye başladı.
**
Efendim; Şeyh Halife bin Casım es-Sani, Katar Ticaret Odası Başkanı. İşte bu Katarlı zengin, birkaç gün önce Katar’ın Başkenti Doha’da başlayan ana partnerliğini Müstakil Sanayici ve İşadamları Derneği’nin üstlendiği, 2. Expo Turkey by Qatar Fuarı’nda BMC aracılığı ile yerli otomobil üretiminde Türkiye’ye yatırım yapacaklarını açıklamış. Dikkat edin, yatırımı BMC aracılığıyla yapacaklar.
**
Uzun süredir devam eden yerli otomobile babayiğit arayışı geçen yıl kasım ayında, Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın girişimleri ile noktalanmıştı. O gün bizzat Erdoğan, yerli otomobil için kurulan konsorsiyumdaki babayiğitleri, Anadolu Grubu, BMC, Kıraç Holding, Turkcell ve Zorlu Grubu olarak açıklamıştı.
**
BMC’yi hatırlıyorsunuz değil mi? Açıklanan konsorsiyumda yer alan babayiğitlerden BMC’yi, Ethem Sancak’ın Es Mali Yatırım adlı şirketi 751 milyon liraya bir süre önce TMSF’den satın almış. Ve 2014 yılında Katar Silahlı Kuvvetleri, nasıl olmuşsa bir şirket aracılığıyla bu BMC’nin yüzde 50’sine ortak olmuş. Yani, Ethem Sancak, beş babayiğitten biri olarak, ‘Bende varım’ derken, aslında ses tonunun yüzde 50’si de Katar’dan çıkıyormuş meğerse!
**
Biz tekrar, kendisini şu günlerde Türk Yerli Otomobilinin ortağı gibi gören Şeyh Halife bin Casım es-Sani’ye dönelim ve şu sözlerini birlikte okuyalım; ‘…Katar bir Türk şirketi üzerinden Türkiye’nin otomotiv endüstrisine yatırım yapacak. Bu, Katar’ın da hissesinin bulunduğu ve bu büyük projeyi gerçekleştirmek için diğer Türk yatırımcılarla el ele veren özel bir şirket…’
**
Toyota’nın bile Japon’dan başka ortağı yok iken ve de kendini ‘Yerli’ diye iddia etmezken, bizim ‘Yerli’ dediğimiz otonun ortağı Katarlı bir yabancı şirket olursa bu projenin yerliliği acaba nerede kalır? Yabancı bir ortak, beş babayiğitten birinin yüzde 50 payıyla yerli otonun içine girerken, biz hala ve de ısrarla buna ‘Yerli oto’ diyebilecek miyiz?
**
Yerli otonun diğer babayiğitleri olan Anadolu Grubu, Kıraç Holding, Turkcell ve Zorlu Grubu’ndan Turkcell ve Anadolu ve Zorlu Gruplarının da bazı şirketlerinde kısmi yabancı ortakları var. Ancak bu yabancı ortakların hiç biri Türkiye’nin üreteceği ve ‘Yerli oto’ diye algılanan yatırıma taraf olacaklarını açıklamadı.
**
Ancak Katarlı şirket, Ethem Sancak’ın BMC’sinin ana şirketine doğrudan ve yüzde 50 payla ortak. Yani, Sancak ile Katarlılar bu şirkette fifti fifti durumda. Dolayısıyla Katarlı bu şirket istesek de istemesek de yerli otonun içinde. Peki biz daha ne kadar bu projeye, ‘Yerli oto’ demeye devam edeceğiz?..